Dopady zahraničních investic se většinou posuzují především z hlediska ekonomického, avšak tyto společnosti mohou přenést do prostředí státu i další efekty, které mají dopad na celou společnost a mohou být jak pozitivní – firma působí jako příklad hodný následování, tak negativní.
V České republice působí dost nadnárodních korporací, které v tuzemském prostředí představují průkopníky v šíření povědomí o environmentální, ekonomické a sociální odpovědnosti a dávají tak dobrý příklad pro původní české firmy. Byly to právě nadnárodní korporace, které mezi prvními začaly vydávat reporty o CSR, udržitelném rozvoji, budovaly nadstandardní firemní kulturu nebo zaváděly ze své vlastní vůle systémy environmentálního managementu. Proto mohou být tyto firmy významným hnacím motorem pro domácí instituce, které se v tomto ohledu inspirují a zavádějí podobné přístupy i ve svých společnostech.
Jak moc tedy CSR politika nadnárodních korporací ovlivňuje chování firem v českém prostředí? Kultivují zájmy zahraničních investorů českou společnost z pohledu cílů udržitelného rozvoje? I to jsou otázky, které si v této části výzkumu pokládáme.
Pro jakoukoli společnost mohou být prvky společenské a environmentální odpovědnosti různou měrou důležité. Existují firmy, pro něž jsou hodnoty CSR a environmentální odpovědnosti naprosto klíčové a tyto společnosti velmi dbají na to, aby jejich činnost byla v souladu s cíli udržitelného rozvoje. Jiné firmy mohou etické hodnoty považovat za skvělou příležitost, která firmu posune v jejím rozvoji dále, ale nemusí to být pro firmu ta zásadní priorita. Na druhé straně jsou pak společnosti, které požadavky společenské a environmentální odpovědnosti plní spíše z formální nutnosti a nejde pro ně o významný prvek jejich existence i rozvoje.
Do jaké kategorie tedy patří firmy, které působí v ČR? Na vybraném vzorku společností zjistíme, jak jsou na tom zahraniční investoři působící v ČR z hlediska stupně jejich sociální a environmentální odpovědnosti. V rámci empirického šetření budeme řešit otázku, nakolik je společenská odpovědnost součástí rozhodovacích procesů investorů – kdy se jedná o „srdeční záležitost“, kdy spíše o „kalkul“ a kdy není řešena vůbec. Výsledky výzkumu nám dají odpověď i na otázku, zda zahraniční investoři jsou těmi tahouny, kteří do českého prostředí přinášejí pozitivní příklady společenské a environmentální odpovědnosti, a zamyslíme se i nad tím, jak zvýšit rozsah těchto „etických“ investic.
Společenská odpovědnost investic
Vážený respondente,
prosíme o vyplnění dotazníku pro účely výzkumu Společenská odpovědnost investic, který je realizován pracovníky Fakulty managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Dotazník obsahuje 20 otázek, jeho předpokládaná délka pro vyplnění je 20-30 minut.
Odpovědi na otázky budou zpracovány hromadně v rámci statistického vzorku a nebudou v rámci zpracování dat ani prezentace výsledků individualizované na úroveň jednotlivých firem. Pokud budete mít zájem o výsledky šetření, potvrďte prosím v dotazníku Váš zájem.
Děkujeme za jeho vyplnění.